d

The Point Newsletter

Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error.

Follow Point

Begin typing your search above and press return to search. Press Esc to cancel.

World Economic Forum / Davos Agenda 2025: Pet načina na koji umjetna inteligencija transformira zdravstvo

U

z 4,5 milijardi ljudi koji trenutačno nemaju pristup osnovnim zdravstvenim uslugama te manjak zdravstvenih radnika (do 2030. se očekuje manjak od 10 milijuna), AI ima potencijal pomoći u premošćivanju tog jaza i revolucionirati globalnu zdravstvenu skrb. To bi nas čak moglo vratiti na pravi put ispunjavanja ciljeva održivog razvoja Ujedinjenih naroda o postizanju univerzalne zdravstvene pokrivenosti do 2030.

No dok se tehnologija ubrzano razvija, zdravstvo je “ispod prosjeka” u prihvaćanju AI rješenja u usporedbi s drugim industrijama, prema najnovijoj publikaciji Svjetskog ekonomskog foruma  “The Future of AI-Enabled Health: Leading the Way“.

Transformacija umjetne inteligencije nadilazi usvajanje novih alata, što podrazumijeva ponovno promišljanje o osnovama pružanja skrbi i dostupnosti zdravlju.

 

 

 

Photo by Freepik

 

 

 

 

Uz 4,5 milijardi ljudi koji nemaju pristup osnovnim zdravstvenim uslugama, umjetna inteligencija bi mogla pomoći u premošćivanju tog jaza – ako se koristi odgovornim „zaštitnim ogradama“.

Tehnologije umjetne inteligencije već pomažu liječnicima u uočavanju prijeloma, trijaži pacijenata i otkrivanju ranih znakova bolesti.

Zdravstvo je “ispod prosjeka” u usvajanju umjetne inteligencije u usporedbi s drugim industrijama, navodi se u najnovijoj publikaciji Svjetskog ekonomskog foruma “The Future of AI-Enabled Health: Leading the Way“.

 

 

 

 

Photo by Freepik

 

 

 

Evo pet načina na koje AI već transformira zdravstvo.

AI može interpretirati snimke mozga

 

Novi softver s umjetnom inteligencijom “dvostruko je precizan” u usporedbi sa zdravstvenim profesionalacima, koji su proučavali nalaze mozga pacijenata s moždanim udarom. Dva britanska sveučilišta uvježbala su softver na skupu podataka od 800 snimaka mozga pacijenata s moždanim udarom, a zatim su ga isprobali na 2000 pacijenata. Rezultati su bili impresivni. Uz točnost AI modela, softver je također mogao identificirati vremenski okvir unutar kojeg se moždani udar dogodio – što je ključna informacija za zdravstvene stručnjake.

 

 

Photo by Freepik

 

 

 

AI može uočiti više prijeloma kostiju u odnosu na ljude

 

Iznenađujuće, liječnici hitne pomoći promaše slomljene kosti u do 10% slučajeva. Štoviše, rendgenski tehničari su i deficitarni i preopterećeni.

Dakle, korištenje umjetne inteligencije za početno skeniranje potencijalno bi moglo izbjeći i nepotrebne rendgenske snimke i propuštene prijelome. Britanski NICE kaže da je tehnologija sigurna, pouzdana i da bi mogla smanjiti potrebu za naknadnim pregledima. Ali postoji zabrinutost oko brzog uvođenja umjetne inteligencije u zdravstvo.

“Važno je da ljudi koji koriste ove alate budu pravilno educirani za to, što znači da razumiju i znaju kako ublažiti rizike od tehnoloških ograničenja… kao što je mogućnost davanja pogrešnih informacija”,  istalnula je dr. Caroline Green s Instituta za etiku u AI na Sveučilištu u Oxfordu.

 

 

Procjena potreba za hitnom medicinskom skrbi s AI

 

U Ujedinjenom Kraljevstvu oko 350.000 ljudi bude odvezeno vozilima hitne pomoći u bolnicu svakog mjeseca. Na osoblju hitne medicinske službe je da odluče tko treba ili ne treba ići u bolnicu sa sviješću o ograničenoj dostupnosti bolničkih kreveta.

Studija u Yorkshireu u sjevernoj Engleskoj otkrila je da u 80% slučajeva umjetna inteligencija može točno predvidjeti pacijente koje je potrebno prebaciti u bolnicu. Model umjetne inteligencije uvježban je na čimbenicima kao što su pokretljivost pacijenta, puls i razina kisika u krvi te bol u prsima – također se pokazalo da donosi odluke bez pristranosti. NICE je, međutim, upozorio da je prije stavljanja u širu upotrebu potrebna dodatna izobrazba.

 

 

 

Photo by Freepik

 

 

 

Otkrivanje ranih znakova više od 1000 bolesti

 

Novi model strojnog učenja umjetne inteligencije može detektirati prisutnost određenih bolesti prije nego što pacijent uopće postane svjestan bilo kakvih simptoma, tvrdi njegov proizvođač, AstraZeneca.

Koristeći medicinske podatke od 500.000 ljudi koji su dio repozitorija zdravstvenih podataka u Velikoj Britaniji, stroj bi mogao “s velikom pouzdanošću predvidjeti dijagnozu bolesti mnogo godina kasnije”.

Slavé Petrovski, koji je vodio istraživanje, rekao je za Sky News: “Za mnoge od ovih bolesti, u trenutku kada se klinički očituju te pojedinac ode liječniku zbog bolesti, simptoma ili vidljivog opažanja, to je kasnije od trenutka kada se je proces bolesti zapravo započeo.

“Možemo detektirati znakove kod pojedinca koji su vrlo prediktivni za razvoj bolesti poput Alzheimerove bolesti, kronične opstruktivne plućne bolesti, bolesti bubrega i mnogih drugih”, rekao je.

 

 

 

Klinički chatbotovi za usmjeravanje zdravstvenih odluka

 

Liječnici moraju donositi informirane i brze medicinske odluke: AI bi ih potencijalno mogla ubrzati, ali bi također mogla pružiti nepouzdane ili pristrane informacije.

 

Američka studija otkrila je da standardni veliki jezični modeli kao što su ChatGPT, Claude ili Gemini nisu mogli kliničarima pružiti dovoljno relevantne ili dokazima utemeljene odgovore na njihova medicinska pitanja. Ali ChatRWD, sustav za generiranje proširenog pretraživanja (RAG) – koji u biti kombinira jezične modele sa sustavima za dohvaćanje radi poboljšanja rezultata – dao je korisne odgovore na 58% pitanja (u usporedbi s 2%-10% za LLM-ove).

 

Digitalna sučelja sve se više uvode kako bi pomogla i trijaži pacijenata. U izvješću iz 2024., u sklopu Inicijative za digitalnu transformaciju zdravstva Svjetskog ekonomskog foruma, prikaz slučaja platforme za digitalne pacijente Huma, otkrila je da bi mogla smanjiti stope ponovnog prijema za 30%, vrijeme provedeno u pregledu pacijenata za do 40% i „ublažiti opterećenje pružatelja zdravstvenih usluga”.

 

 

 

Photo by Freepik

 

 

Izvješće predviđa budućnost u kojoj bi tehnologije poput ovih mogle “dramatično promijeniti iskustvo pacijenata. Ljudi koji su općenito zdravi mogu koristiti uređaje za samokontrolu kako bi optimizirali svoje mentalno i tjelesno zdravlje, dok će oni sa zdravstvenim problemima imati pristup širokom spektru digitalnih rješenja”.

 

Kako bi se osiguralo da se to radi pravično i sigurno, regulacija alata umjetne inteligencije je ključna. U Ujedinjenom Kraljevstvu medicinske uređaje koji pokreću umjetna inteligencija strogo regulira Regulatorna agencija za lijekove i zdravstvene proizvode. U SAD-u, Uprava za hranu i lijekove (FDA) prošle je godine ispitala regulaciju umjetne inteligencije u zdravstvu i zaključila da, iako će FDA “nastaviti igrati središnju ulogu u osiguravanju sigurnih, učinkovitih i pouzdanih alata za umjetnu inteligenciju”, također je bitno je da se “svi uključeni subjekti … bave umjetnom inteligencijom sa rigoroznošću koju ova transformativna tehnologija zaslužuje”.

 

 

REFERENCES //
https://www.weforum.org/stories/2025/01/ai-transforming-global-health/