d

The Point Newsletter

Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error.

Follow Point

Begin typing your search above and press return to search. Press Esc to cancel.

Special Editorial “Priče iza oficine” – Farmakoterapijsko savjetovalište Doma Zdravlja Zagreb – Centar

“Lj

ekarništvo osnažuje zdravstvene sustave” tema je ovogodišnjeg Svjetskog dana farmaceuta u organizaciji Međunarodne farmaceutske federacije (FIP) koji se tradicionalno obilježava 25. rujna. U vrijeme kada se zdravstveni sustavi diljem svijeta oporavljaju od krize izazvane pandemijom COVID-19 i kada postoji opći konsenzus da je potrebno hitno zajedničko djelovanje kako bi zdravstvene usluge ispunile buduće potrebe zajednica, ovogodišnja kampanja Svjetskog dana farmaceuta predstavlja priliku za osnaživanjem svijesti o ljekarnicima kao inteligentnom rješenju za zdravstvene sustave koji se nalaze između terapijskih inovacija u zdravstvu i pacijenta.

Osim što u svoje inicijative od osnutka aktivno uključujemo sve dionike farmaceutskog sektora, i povodom kampanje Svjetskog dana farmaceuta FIP-a, Health Hub kao jedinstveni regionalni think tank u zdravstvu s preko 98.000 jedinstvenih korisnika web platforme u regiji (s područja zdravstva) želi podržati ljekarnike i ljekarničke priče „iza oficine“ kako bismo ukazali na njihovu vrijednost i potencijal u poboljšanju zdravlja, te kako bismo naglasili i važnost njihove suradnje s ostalim važnim dionicima u zdravstvu te partnerima u osiguravanju dostupnosti lijekova i medicinskih proizvoda, kao što su farmaceutske kompanije, med-tech kompanije i veledrogerijski sektor.
Naš Special Editorial „Priče iza oficine – Ljekarnička skrb u osnaživanju hrvatskog zdravstvenog sustava”, prenosi nekoliko zanimljivih priča iz farmacije, kako bismo doprinijeli zajedničkom podizanju svijesti o važnosti ljekarničke skrbi, od zdravstvene pismenosti do kompleksnih kliničkih intervencija u suradnji s liječnicima i ostalim dionicima u transferu skrbi.

 

Jeste li znali što je „Oficina“?
Oficina je obvezna prostorija u ljekarničkoj ustanovi u kojoj se primaju liječnički recepti i izravni usmeni ili pismeni zahtjevi bolesnika kroz pružanje ljekarničke skrbi pohranjuju i izdaju gotovi, magistralni i galenski (oficinalni) lijekovi, ljekovite supstancije i druga sredstva za zaštitu zdravlja. Ondje se ljekovite supstancije čuvaju u prikladnim ljekarničkim posudama, tzv. stojnicama.

 

 

 

 

 

 

 

 

Helena Orehovački, mag. pharm., Farmakoterapijsko savjetovalište

&

Lucija Ana Bićanić, mag. pharm., Farmakoterapijsko savjetovalište

 

(Dom zdravlja Zagreb – Centar))

 

Helena Orehovački, mag. pharm., Lucija Ana Bićanić, mag. pharm. (Farmakoterapijsko savjetovalište DZ Zagreb – Centar), Ino Protrka, dr. med., specijalist obiteljske medicine (ravnatelj Doma zdravlja Zagreb – Centar)

 
 

Što za vas znači pomicati granice ljekarničke skrbi i kako Vi u svojoj praksi pomažete inovativnim zdravstvenim uslugama ”iza oficine” na dobrobit pacijenata (primjeri iz prakse)?

 
Farmakoterapijsko savjetovalište uspješan je nastavak projekta započetog 2018. godine suradnjom Farmaceutsko-biokemijskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu i Doma zdravlja Zagreb – Centar. U okviru savjetovališta testirala se nova ljekarnička usluga – Usluga upravljanja farmakoterapijom (engl. Comprehensive Medication Management Services, CMM services). Usluga predstavlja novi model pružanja cjelovite skrbi unutar kojeg ljekarnici u suradnji s liječnicima obiteljske medicine (LOM) i pacijentima usklađuju terapiju s ciljem njene optimizacije i poboljšanja kliničkih ishoda pacijenata. Temeljem uspješnih rezultata projekta osnovana su ukupno dva Farmakoterapijska savjetovališta i zaposlene dvije magistre farmacije koje u punom radnom vremenu pružaju novi tip ljekarničke usluge gdje je središte pozornosti ljekarnika pomaknuto sa lijeka na samog pacijenta i njegovu farmakoterapiju.

 

 

 

Helena Orehovački, mag. pharm. (Farmakoterapijsko savjetovalište DZ Zagreb – Centar)

 

 

Pružanje usluge upravljanja farmakoterapijom (engl. comprehensive medication management services) pomiče granice ljekarničke skrbi ne samo u prenesenom značenju, već ljekarnik zaista izlazi iz prostora ljekarne, odmiče se od oficine, postaje ambulantni ljekarnik te čini dio multidisciplinarnog tima čime je omogućena međusobna suradnja stručnjaka s ciljem pružanja sveobuhvatne i kontinuirane skrbi o bolesniku. Ovakav oblik usluge u Europi je rijetkost. Izuzev Ujedinjenog Kraljevstva i Slovenije, ljekarnici diljem europskih zemalja ostaju iza recepture ili djeluju u bolničkom okruženju što Hrvatsku svrstava među vodeće zemlje Europe po pitanju pružanja inovativnih usluga u području ljekarničke skrbi.

 

 

 

Lucija Ana Bićanić, mag. pharm. (Farmakoterapijsko savjetovalište DZ Zagreb – Centar)

 

 

Pacijent na prvoj konzultaciji u Farmakoterapijskom savjetovalištu provodi 45-60 minuta što je dovoljno vremena da se pregleda sva relevantna povijest bolesti, medikacijska povijest i da se detaljno prođu sva pitanja ili problemi s lijekovima koje pacijent ima. U kliničkoj se praksi pokazalo da su sveobuhvatni pregled terapije i razgovor s pacijentom ključni za identifikaciju terapijskih problema i poboljšanje zdravlja pacijenata. Dva najučestalija terapijska problema identificirana kod pacijenata koji nam dolaze u Savjetovalište bili su subdoziranost i potreba za uvođenjem dodatne terapije. Prilagodbom politerapije prema postojećim smjernicama može se postići potpuni preokret u kvaliteti života i općem funkcioniranju pacijenata. Primjerice, optimizacijom antihipertenzivne terapije u pacijenata koji su zbog vrlo visokih vrijednosti i skokova krvnog tlaka bili opterećeni rasporedom uzimanja lijekova te pretežno boravili u kući, postiglo se značajno poboljšanje kvalitete života i njihovog kliničkog statusa. Nadalje, smanjivanje broja dodataka prehrani kojima nedostaje indikacija pokazalo se kao financijsko rasterećenje za pacijente, naročito kod osoba slabijeg imovinskog statusa ili umirovljenika.

 

 

 

Helena Orehovački, mag. pharm. (Farmakoterapijsko savjetovalište DZ Zagreb – Centar)

 

 

 

Pružanjem ljekarničke skrbi u ambulantnom okruženju uvidjelo se da postoji potreba za optimizacijom farmakoterapije i onih pacijenata koji nisu u mogućnosti otići kod liječnika. To su pacijenti koji pripadaju sustavu patronažne i palijativne skrbi, a obuhvaćaju i pojedince smještene u domovima za starije osobe. Temelj usluge upravo je multidisciplinaran pristup gdje se radom u timu i suradnjom ljekarnika, medicinske sestre/tehničara, liječnika obiteljske medicine i liječnika specijalista osigurava integrirani pristup i najbolja skrb za pacijenta. Iskustva iz kliničke prakse i znanstvena.

 

Istraživanja pokazuju kako provođenje usluge upravljanja farmakoterapijom poboljšava kliničke i humanističke ishode te kvalitetu cjelokupne zdravstvene skrbi, ali i smanjuje troškove zdravstvene zaštite optimizacijom terapije. Kao što je pokazano u brojnim istraživačkim studijama, usluga upravljanja farmakoterapijom trebala bi biti jedan od ključnih alata za poboljšanje općeg zdravlja i kvalitete života pacijenata.

 

 

 

 Lucija Ana Bićanić, mag. pharm. (Farmakoterapijsko savjetovalište DZ Zagreb – Centar)

 

 

Koja bi bila Vaša poruka svim dionicima zdravstvenog sustava, a posebice zdravstvenoj administraciji, koja može ljekarničku skrb i inovacije u radu s pacijentima promatrati kao investiciju u održivo i otporno zdravstvo?

 

Budući da je riječ o novoj praksi u okviru zdravstvenog sustava s kojom još u potpunosti nisu upoznati ni liječnici niti pacijenti, bilo je potrebno uložiti velike napore u njeno uspostavljanje. Sustav naručivanja pacijenata, dokumentiranje procesa rada, pristup kliničkim podacima pacijenata, kao i kanali komunikacije s liječnicima stavke su na kojima se intenzivno radilo kako bi se omogućila implementacija ove usluge u primarnoj zdravstvenoj zaštiti, a treba ih nastaviti unaprjeđivati s ciljem širenja na ostale zdravstvene ustanove. Uključivanje farmaceuta u multidisciplinarni zdravstveni tim dokazano pridonosi poboljšanju kliničkih ishoda i kvalitete života pacijenata, poboljšanju samokontrole bolesti te smanjenju ukupnih troškova u zdravstvu. Uz optimizaciju farmakoterapije, farmaceut ima važnu ulogu u promicanju adherencije jer, kao pouzdan i siguran izvor zdravstvenih informacija, može stručno i znanstveno utemeljeno informirati i educirati pacijente o njihovoj terapiji, kao i o pravilnoj i pravovremenoj primjeni lijekova.

 

 

 

Helena Orehovački, mag. pharm. (Farmakoterapijsko savjetovalište DZ Zagreb – Centar)

 

 

Kako bi usluga usklađivanja farmakoterapije zaživjela i postala prepoznata od strane ostalih zdravstvenih stručnjaka, iznimno je važno da bude standardizirana i sistematizirana, to jest da ljekarnici koji će ju pružati rade na suštinski jednak i usporediv način. To će pridonijeti jasnijoj komunikaciji između farmaceuta i ostalih zdravstvenih stručnjaka o usluzi koju pružaju, odnosno o ulozi koju imaju. Farmaceuti će tek onda biti u mogućnosti evaluirati rezultate svoga rada, uspoređivati ih i unaprjeđivati svoju praksu. Dodatno, neophodne su promjene regulatornog okvira koje će podržati implementaciju ove usluge te omogućiti da ista bude adekvatno plaćena, reproducibilna i održiva. I za kraj, usluga će doživjeti svoj puni potencijal tek kada ćemo imati dovoljan broj educiranih i iskusnih farmaceuta koji će kroz svoje primarno zanimanje u punom radnom vremenu direktno skrbiti za pacijente.

 

 

 

Lucija Ana Bićanić, mag. pharm. (Farmakoterapijsko savjetovalište DZ Zagreb – Centar)

 

 

 

 

Ino Protrka, dr. med., specijalist obiteljske medicine

(ravnatelj Doma zdravlja Zagreb – Centar)

 

 

 

Ino Protrka, dr. med., specijalist obiteljske medicine (ravnatelj Doma zdravlja Zagreb – Centar)

 

 

 

Nove reforme u zdravstvu stavljaju pacijenta u središte zdravstvene skrbi, ali se u praksi takav pristup vrlo rijetko provodi. U nekoordiniranom zdravstvenom sustavu poput trenutnog pacijent obilazi brojne specijaliste u različitim ustanovama i biva zasebno obrađen za svako zdravstveno stanje. Broj lijekova i terapijskih postupaka svake godine je u porastu, a paradoksalno su klinički ishodi sve lošiji. Porast broja lijekova kod bolesnika često je povezan i s negativnim zdravstvenim posljedicama, bilo da se radi o interakcijama među lijekovima, interakcijama između bolesti i lijekova, pogrešnom doziranju lijeka, neželjenim događajima prilikom uzimanja terapije, pogrešnom korištenju lijeka i slično.

Multidisciplinaran pristup kojem težimo u Domu zdravlja Zagreb – Centar nužan je kako bi se pacijent adekvatno zbrinuo, a Farmakoterapijsko savjetovalište ima ulogu kontrole sveukupne terapije koju pacijent uzima. Optimizacijom terapije dolazi do prevencije hospitalizacija, posjeta hitnoj službi i drugih troškova povezanih s neadekvatnom terapijom, a koji rapidno rastu i sve više terete zdravstveni sustav.

Cijela Europa govori o problemu kompleksnih pacijenata i politerapije te nužnosti interdisciplinarnog pristupa. S ponosom mogu reći kako Dom zdravlja Zagreb – Centar teži takvom načinu rada, a uvođenjem farmaceuta u multidisciplinaran zdravstveni tim postaje prva ustanova u Republici Hrvatskoj, a također i u cijeloj Europi, koja pruža ovakav tip usluge kontrole kronične farmakoterapije. Uspjeh pokazuju ne samo rezultati već i zadovoljstvo pacijenata, ali i djelatnika Doma zdravlja Zagreb – Centar.

 

 

 

Ino Protrka, dr. med., specijalist obiteljske medicine (ravnatelj Doma zdravlja Zagreb – Centar)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SPECIAL POLICY REPORT SU PODRŽALI //