Projekt „TIP TOP GENERATION“ – Organizacija Propulsion & Mission: Oxygen: “Medijska, digitalna i zdravstvena pismenost su temelj zdravih i suvremenih europskih društava!”
a editorial u okviru projekta TIP TOP GENERATION razgovarali smo s timom organizacije Propulsion, idejnim začetnicima inicijative Mission: Oxygen u suradnji s kompanijom Astra Zeneca, koja pomiče granice kreativnog komuniciranja te zdravstvenog, digitalnog i medijskog opismenjavanja zajednice, a posebice mladih! Propulsion je europska organizacija specijalizirana za angažirane komunikacije, lider u kampanjama i projektima društvenog utjecaja. Sa sjedištem u Bratislavi, Propulsion vodeći je dobavljač angažiranih komunikacijskih rješenja u Adria regiji i šire. Organizacija surađuje s kompanijama i vladama na programima koji godišnje ulažu više od milijun dolara u pozitivne društvene promjene. Propulsion provodi ovakve i slične programe i u drugim zemljama u okruženju.
Povodom projekta TIP TOP GENERATION, kojem se pridružila i inicijativa MISSION OXYGEN nastavno na Svjetski dan nepušenja te promicanje nepušenja kao jednog od europskih preventivnih kodova protiv raka, razgovarali smo sa inspirativnim sugovornicima iz Propulsion-a: Darkom Sokovićem (rukovodeći partner za strategiju i razvoj i predsjednik Uprave europskog središta organizacije Propulsion), Vildanom Drljević-Boljanić (rukovodeća partnerica za operacije i direktorica organizacije Propulsion u Beogradu i Zagrebu) te Goranom Zarićem (partner zadužen za program Mission: Oxygen i direktor organizacije Propulsion u Sarajevu).
Propulsion tim (nositelji programa Mission: Oxygen):
Goran Zarić (partner zadužen za program i direktor organizacije Propulsion u Sarajevu), Darko Soković (rukovodeći partner za strategiju i razvoj i predsjednik Uprave europskog središta organizacije Propulsion) te Vildana Drljević-Boljanić (rukovodeća partnerica za operacije i direktorica organizacije Propulsion u Beogradu i Zagrebu)
Što vas motivira da radite na promociji medijske i zdravstvene pismenosti?
Soković:
Kada se probudimo ujutru, mi u deceniji za nama – a još će jači biti taj dojam u budućnosti – ne možemo znati hoćemo li svijet zateći onakvim kakvog smo ga sinoć ostavili. Doslovno preko noći, mijenjaju se prioriteti, potrebna znanja, dostupne tehnologije, geopolitički vektori, granice, navike i vrijednosti. U tomu i takvom svijetu, tko god da ste, nije vam lako. Ako trebate jutros poslati dijete u školu, recimo, vi morate imati pomalo i znanja i ekspertize o doslovno svemu: i u domeni obrazovne politike, i oko epidemiološke situacije, i znati što reći djetetu da se izbori s vršnjačkim nasiljem, biti ekonomski pismeni i kužiti se pomalo i u EURIBOR, inflaciju i konverziju kune u euro, razumjeti i pratiti digitalne trendove i influencere, poznavati razne aktualnosti u svim sferama života, u svakom času znati jutrošnju medijsku sliku, i je li ona prava ili spinovana, puna dezinformacija ili lažnih vijesti. K tomu, morati umjeti iz oceana informacija izabrati za sebe i svoje dijete samo ono što vam je tog dana potrebno, a ostalo odbaciti, i to sve i prije nego ste krenuli na posao raditi ono od čega živite i što vam donosi kruh na stol, iako ste ipak samo jedna osoba!
Zamislimo, onda, kako je vladama i državnim dužnosnicima, brandovima, velikim kompanijama, obrazovnom sustavu, medijima, onima koji kroje sudbine milijuna ljudi i čitavih država – tko ste da ste, za snalaženje u svijetu koji je otišao “uđavola”, svakoga dana potrebne su nam sve moguće „nove pismenosti”.
Drljević-Boljanić:
Zato smo, prije više od decenije, osnovali Propulsion, kreativnu konzultantsku organizaciju za angažirane komunikacije, danas lidera u kampanjama društvenog utjecaja. Sa europskim središtem u Bratislavi i uredima u Beogradu, Zagrebu i Sarajevu, Propulsion je vodeći dobavljač angažiranih komunikacijskih rješenja u regiji Adria i šire. Radimo s brandovima, razvojnim partnerima i vladama na transformativnim kampanjama i programima zasnovanim na promoviranju i usvajanju upravo tih „novih pismenosti” u najširim društvenim skupinama i kao temeljnih vrijednosti suvremenih europskih društava. Tako u pozitivne društvene promjene ulažemo više od milijun dolara godišnje.
Darko Soković (rukovodeći partner za strategiju i razvoj i predsjednik Uprave europskog središta organizacije Propulsion)
Koji je vaš doprinos u javnozdravstvenim aktivnostima koje je moguće spriječiti zdravijim životnim stilovima?
Zarić:
Budući da uporaba duhana izaziva ovisnost, nanosi štetu svim organskim sustavima u tijelu i povezana je sa pojavom vodećih kroničnih nezaraznih bolesti, možemo reći da je pušenje glavni čimbenik rizika za zdravlje. Izlaganje duhanskom dimu ugrožava zdravlje nepušača, a posebice šteti zdravlju djece. To pokazuju i podatci Eurostata.
Zato je borba protiv duhana jedan od najvažnijih zadataka društva. „Mission: Oxygen” je četverogodišnji program usmjeren na razvoj vještina medijske, digitalne i zdravstvene pismenosti djece i mladih, čiji su ciljevi promicanje formiranja zdravih životnih navika i prevencija pušenja. Misija programa je doprijeti do djece od 10 do 14 godina i pridonijeti njihovom informiranju o štetnim posljedicama konzumacije duhana, duhanskih i srodnih proizvoda za pušenje te ponuditi vjerodostojne, kreativne alternative. Program provodimo u suradnji s kompanijom AstraZeneca.
Drljević-Boljanić:
U prošlosti su se programi kontrole duhana često temeljili gotovo isključivo na upozoravanju na štetnost pušenja i uporabe duhana, te informiranju o kratkoročnim i kasnim posljedicama za tjelesnu spremnost i zdravlje. Ipak, svjetska iskustva govore u prilog tome da kampanje i programi koji pozitivistički pristupe prevenciji pušenja, promičući zdrave stilove života, daju puno bolje i dugoročnije rezultate. Upravo tu „Mission: Oxygen” vidi priliku u Hrvatskoj. U radu s djecom naučili smo da umjesto zabrane onoga što im šteti, poput duhana, radije nudimo ono što je za njih dobro. Slične inicijiative s velikim uspjehom provodimo i u Bosni i Hercegovini i Srbiji.
Partnerskom suradnjom sa svim dionicima, razvojem i provedbom edukativnog programa u osnovnim školama te kampanjom za širu javnost, cilj nam je probuditi i potaknuti novu volju mladih u Hrvatskoj za opredjeljenjem za ulaganje u svoje zdravlje i budućnost. od najranije dobi, bilo kroz sport, ples, glazbu ili neki drugi talent. Samo zdravo i fizički spremno tijelo i duh mogu odgovoriti svim izazovima današnjice.
“Među tinejdžerima mnogo bolje može biti primljen video na TikToku koji naprave mladi ljudi, o temama koje ih svakodnevno interesiraju. Ako su i online influenceri uključeni u zagovaranje dobrih izbora i zdravih stilova života, poruka može imati mnogo veći učinak.”
Vildana Drljević-Boljanić (rukovodeća partnerica za operacije i direktorica organizacije Propulsion u Beogradu i Zagrebu)
Vildana Drljević-Boljanić (rukovodeća partnerica za operacije i direktorica organizacije Propulsion u Beogradu i Zagrebu)
Koliko je važno da u doba društvenih mreža osiguramo edukativni i kreativni sadržaj kojeg mladi žele gledati i dijeliti?
Zarić:
Za mlađe generacije fizički i digitalni svijet su jedno te isto, stoga je važno početi graditi zdrave navike kako u offline okruženju tako i na mrežama. Kažu da dnevno dobijemo između 17.500 i 20.000 informacija. Za snalaženje u ovoj šumi informacija, od kojih mnoge utječu na naše zdravlje i životne izbore, prijeko su nam potrebne vještine medijske, digitalne i zdravstvene pismenosti.
Drljević-Boljanić:
Suvremeni edukativni javnozdravstveni programi za mlade jednostavnim jezikom, atraktivnim multimedijskim formatima i novim komunikacijskim kanalima dopiru do onih kojima su poruke namijenjene. Reklama emitirana na televiziji i radiju ili reklamni pano na prometnoj cesti lako mogu proći potpuno nezapaženo u očima hrvatskih, ali i svih europskih tinejdžera. No, mnogo bolje može biti primljen video na TikToku koji naprave mladi ljudi, o temama koje ih svakodnevno interesiraju. Ako su i online influenceri uključeni u zagovaranje dobrih izbora i zdravih stilova života, poruka može imati mnogo veći učinak.
Soković:
Propulsion je u istraživanju medijskih navika građana posljednjih godina utvrdio da su percepcije roditelja, djece i učitelja potpuno različite; danas u istoj kući žive predstavnici različitih generacija s dijametralno suprotnim medijskim navikama. To dodatno govori u prilog potrebi da ih obrazovni programi za mlade, osim u školskim klupama i na sportskim terenima, „presretnu” i na mrežama, putem video igrica, u digitalnom svijetu. Uspjeti u tom dijalogu s mladima ne biti „cringe” posebno je komunikacijsko umijeće kojim se naš Propulsion diči.
“Za mlađe generacije fizički i digitalni svijet su jedno te isto, stoga je važno početi graditi zdrave navike kako u offline okruženju tako i na mrežama.”
Goran Zarić (partner zadužen za program i direktor organizacije Propulsion u Sarajevu)
Goran Zarić (partner zadužen za program i direktor organizacije Propulsion u Sarajevu)
Koja je vaša poruka za izgradnju Hrvatske kao zdrave i sportske nacije, s TIP TOP generacijom?
Zarić:
Dojam je da cijelom društvu treba reset. U brzim promjenama, brojnim obvezama i razvoju tehnologije, koji je posebno došao do izražaja tijekom pandemije, ukazala se potreba napraviti korak unatrag i duboko promisliti kako i što dalje, kakvu budućnost želimo, kako očuvati tjelesno i psihičko zdravlje, a posebno kako mladima pomoći da budu bolji nego što smo mi.
Drljević-Boljanić:
Inicijativa TIP TOP Generacija, poput našeg „Mission: Oxygena”, pokušava redefinirati značenje pojma „biti cool”, posebice što to danas znači za klince koji tek stasavaju. U materijalnom smislu, resursima i mogućnostima, mladi ljudi danas odrastaju u puno boljim uvjetima negoli prije, primjerice, 20-30 godina. Isto tako, i upravo zbog toga, danas su djeca puno izloženija, a možda i ranjivija nego prije; od najranije dobi bombardirani su reklamama i raznim plaćenim porukama, prodaju im se lažna obećanja o vječnoj ljepoti i zdravlju, čini se da novac može sve priuštiti.
Soković:
TIP TOP generacija se može izgraditi samo pažljivo skrojenim životnim, medijskim i digitalnim izborima: koliko god je za naše tijelo važno što jedemo uz redovitu tjelesnu aktivnost, bilo sportom ili na neki drugi način, jednako je važno provoditi „medijsku dijetu” – koje informacije primamo, kako ih obrađujemo i tumačimo, kako one utječu na naše kritičko promišljanje svijeta koji nas okružuje i naposljetku na odluke koje donosimo. Ovo, na kraju, bude čitav naš život.
“TIP TOP generacija se može izgraditi samo pažljivo skrojenim životnim, medijskim i digitalnim izborima: koliko god je za naše tijelo važno što jedemo uz redovitu tjelesnu aktivnost, bilo sportom ili na neki drugi način, jednako je važno provoditi „medijsku dijetu” – koje informacije primamo, kako ih obrađujemo i tumačimo, kako one utječu na naše kritičko promišljanje svijeta koji nas okružuje i naposljetku na odluke koje donosimo. Ovo, na kraju, bude čitav naš život.”
Darko Soković (rukovodeći partner za strategiju i razvoj i predsjednik Uprave europskog središta organizacije Propulsion)