d

The Point Newsletter

Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error.

Follow Point

Begin typing your search above and press return to search. Press Esc to cancel.

Projekt „TIP TOP GENERATION“ – Organizacija Propulsion & Mission: Oxygen: “Medijska, digitalna i zdravstvena pismenost su temelj zdravih i suvremenih europskih društava!”

Z

a editorial u okviru projekta TIP TOP GENERATION razgovarali smo s timom organizacije Propulsion, idejnim začetnicima inicijative Mission: Oxygen u suradnji s kompanijom Astra Zeneca, koja pomiče granice kreativnog komuniciranja te zdravstvenog, digitalnog i medijskog opismenjavanja zajednice, a posebice mladih! Propulsion je europska organizacija specijalizirana za angažirane komunikacije, lider u kampanjama i projektima društvenog utjecaja. Sa sjedištem u Bratislavi, Propulsion vodeći je dobavljač angažiranih komunikacijskih rješenja u Adria regiji i šire. Organizacija surađuje s kompanijama i vladama na programima koji godišnje ulažu više od milijun dolara u pozitivne društvene promjene. Propulsion provodi ovakve i slične programe i u drugim zemljama u okruženju.

Povodom projekta TIP TOP GENERATION, kojem se pridružila i inicijativa MISSION OXYGEN nastavno na Svjetski dan nepušenja te promicanje nepušenja kao jednog od europskih preventivnih kodova protiv raka, razgovarali smo sa inspirativnim sugovornicima iz Propulsion-a: Darkom Sokovićem (rukovodeći partner za strategiju i razvoj i predsjednik Uprave europskog središta organizacije Propulsion), Vildanom Drljević-Boljanić (rukovodeća partnerica za operacije i direktorica organizacije Propulsion u Beogradu i Zagrebu) te Goranom Zarićem (partner zadužen za program Mission: Oxygen i direktor organizacije Propulsion u Sarajevu).

 

 

 

 

Propulsion tim (nositelji programa Mission: Oxygen):
Goran Zarić (partner zadužen za program i direktor organizacije Propulsion u Sarajevu), Darko Soković (rukovodeći partner za strategiju i razvoj i predsjednik Uprave europskog središta organizacije Propulsion) te Vildana Drljević-Boljanić (rukovodeća partnerica za operacije i direktorica organizacije Propulsion u Beogradu i Zagrebu)

 

 

 

 

Što vas motivira da radite na promociji medijske i zdravstvene pismenosti?

 

Soković:

Kada se probudimo ujutru, mi u deceniji za nama – a još će jači biti taj dojam u budućnosti – ne možemo znati hoćemo li svijet zateći onakvim kakvog smo ga sinoć ostavili. Doslovno preko noći, mijenjaju se prioriteti, potrebna znanja, dostupne tehnologije, geopolitički vektori, granice, navike i vrijednosti. U tomu i takvom svijetu, tko god da ste, nije vam lako. Ako trebate jutros poslati dijete u školu, recimo, vi morate imati pomalo i znanja i ekspertize o doslovno svemu: i u domeni obrazovne politike, i oko epidemiološke situacije, i znati što reći djetetu da se izbori s vršnjačkim nasiljem, biti ekonomski pismeni i kužiti se pomalo i u EURIBOR, inflaciju i konverziju kune u euro, razumjeti i pratiti digitalne trendove i influencere, poznavati razne aktualnosti u svim sferama života, u svakom času znati jutrošnju medijsku sliku, i je li ona prava ili spinovana, puna dezinformacija ili lažnih vijesti. K tomu, morati umjeti iz oceana informacija izabrati za sebe i svoje dijete samo ono što vam je tog dana potrebno, a ostalo odbaciti, i to sve i prije nego ste krenuli na posao raditi ono od čega živite i što vam donosi kruh na stol, iako ste ipak samo jedna osoba!

Zamislimo, onda, kako je vladama i državnim dužnosnicima, brandovima, velikim kompanijama, obrazovnom sustavu, medijima, onima koji kroje sudbine milijuna ljudi i čitavih država – tko ste da ste, za snalaženje u svijetu koji je otišao “uđavola”, svakoga dana potrebne su nam sve moguće „nove pismenosti”.

 

 

Drljević-Boljanić: 

Zato smo, prije više od decenije, osnovali Propulsion, kreativnu konzultantsku organizaciju za angažirane komunikacije, danas lidera u kampanjama društvenog utjecaja. Sa europskim središtem u Bratislavi i uredima u Beogradu, Zagrebu i Sarajevu, Propulsion je vodeći dobavljač angažiranih komunikacijskih rješenja u regiji Adria i šire. Radimo s brandovima, razvojnim partnerima i vladama na transformativnim kampanjama i programima zasnovanim na promoviranju i usvajanju upravo tih „novih pismenosti” u najširim društvenim skupinama i kao temeljnih vrijednosti suvremenih europskih društava. Tako u pozitivne društvene promjene ulažemo više od milijun dolara godišnje.

 

 

 

 

Darko Soković (rukovodeći partner za strategiju i razvoj i predsjednik Uprave europskog središta organizacije Propulsion)

 

 

 

Koji je vaš doprinos u javnozdravstvenim aktivnostima koje je moguće spriječiti zdravijim životnim stilovima?

 

Zarić:

Budući da uporaba duhana izaziva ovisnost, nanosi štetu svim organskim sustavima u tijelu i povezana je sa pojavom vodećih kroničnih nezaraznih bolesti, možemo reći da je pušenje glavni čimbenik rizika za zdravlje. Izlaganje duhanskom dimu ugrožava zdravlje nepušača, a posebice šteti zdravlju djece. To pokazuju i podatci Eurostata.

Zato je borba protiv duhana jedan od najvažnijih zadataka društva. „Mission: Oxygen” je četverogodišnji program usmjeren na razvoj vještina medijske, digitalne i zdravstvene pismenosti djece i mladih, čiji su ciljevi promicanje formiranja zdravih životnih navika i prevencija pušenja. Misija programa je doprijeti do djece od 10 do 14 godina i pridonijeti njihovom informiranju o štetnim posljedicama konzumacije duhana, duhanskih i srodnih proizvoda za pušenje te ponuditi vjerodostojne, kreativne alternative. Program provodimo u suradnji s kompanijom AstraZeneca.

 

 

Drljević-Boljanić:

U prošlosti su se programi kontrole duhana često temeljili gotovo isključivo na upozoravanju na štetnost pušenja i uporabe duhana, te informiranju o kratkoročnim i kasnim posljedicama za tjelesnu spremnost i zdravlje. Ipak, svjetska iskustva govore u prilog tome da kampanje i programi koji pozitivistički pristupe prevenciji pušenja, promičući zdrave stilove života, daju puno bolje i dugoročnije rezultate. Upravo tu „Mission: Oxygen” vidi priliku u Hrvatskoj. U radu s djecom naučili smo da umjesto zabrane onoga što im šteti, poput duhana, radije nudimo ono što je za njih dobro. Slične inicijiative s velikim uspjehom provodimo i u Bosni i Hercegovini i Srbiji.

Partnerskom suradnjom sa svim dionicima, razvojem i provedbom edukativnog programa u osnovnim školama te kampanjom za širu javnost, cilj nam je probuditi i potaknuti novu volju mladih u Hrvatskoj za opredjeljenjem za ulaganje u svoje zdravlje i budućnost. od najranije dobi, bilo kroz sport, ples, glazbu ili neki drugi talent. Samo zdravo i fizički spremno tijelo i duh mogu odgovoriti svim izazovima današnjice.

 

 

 

 

“Među tinejdžerima mnogo bolje može biti primljen video na TikToku koji naprave mladi ljudi, o temama koje ih svakodnevno interesiraju. Ako su i online influenceri uključeni u zagovaranje dobrih izbora i zdravih stilova života, poruka može imati mnogo veći učinak.”

Vildana Drljević-Boljanić (rukovodeća partnerica za operacije i direktorica organizacije Propulsion u Beogradu i Zagrebu)

 

 

 

Vildana Drljević-Boljanić (rukovodeća partnerica za operacije i direktorica organizacije Propulsion u Beogradu i Zagrebu)

 

 

 

Koliko je važno da u doba društvenih mreža osiguramo edukativni i kreativni sadržaj kojeg mladi žele gledati i dijeliti?

 

Zarić:

Za mlađe generacije fizički i digitalni svijet su jedno te isto, stoga je važno početi graditi zdrave navike kako u offline okruženju tako i na mrežama. Kažu da dnevno dobijemo između 17.500 i 20.000 informacija. Za snalaženje u ovoj šumi informacija, od kojih mnoge utječu na naše zdravlje i životne izbore, prijeko su nam potrebne vještine medijske, digitalne i zdravstvene pismenosti.

 

Drljević-Boljanić:

Suvremeni edukativni javnozdravstveni programi za mlade jednostavnim jezikom, atraktivnim multimedijskim formatima i novim komunikacijskim kanalima dopiru do onih kojima su poruke namijenjene. Reklama emitirana na televiziji i radiju ili reklamni pano na prometnoj cesti lako mogu proći potpuno nezapaženo u očima hrvatskih, ali i svih europskih tinejdžera. No, mnogo bolje može biti primljen video na TikToku koji naprave mladi ljudi, o temama koje ih svakodnevno interesiraju. Ako su i online influenceri uključeni u zagovaranje dobrih izbora i zdravih stilova života, poruka može imati mnogo veći učinak.

 

Soković:

Propulsion je u istraživanju medijskih navika građana posljednjih godina utvrdio da su percepcije roditelja, djece i učitelja potpuno različite; danas u istoj kući žive predstavnici različitih generacija s dijametralno suprotnim medijskim navikama. To dodatno govori u prilog potrebi da ih obrazovni programi za mlade, osim u školskim klupama i na sportskim terenima, „presretnu” i na mrežama, putem video igrica, u digitalnom svijetu. Uspjeti u tom dijalogu s mladima ne biti „cringe” posebno je komunikacijsko umijeće kojim se naš Propulsion diči.

 

 

 

 

“Za mlađe generacije fizički i digitalni svijet su jedno te isto, stoga je važno početi graditi zdrave navike kako u offline okruženju tako i na mrežama.”

Goran Zarić (partner zadužen za program i direktor organizacije Propulsion u Sarajevu)

 

 

Goran Zarić (partner zadužen za program i direktor organizacije Propulsion u Sarajevu)

 

 

 

 

Koja je vaša poruka za izgradnju Hrvatske kao zdrave i sportske nacije, s TIP TOP generacijom?

 

Zarić:

Dojam je da cijelom društvu treba reset. U brzim promjenama, brojnim obvezama i razvoju tehnologije, koji je posebno došao do izražaja tijekom pandemije, ukazala se potreba napraviti korak unatrag i duboko promisliti kako i što dalje, kakvu budućnost želimo, kako očuvati tjelesno i psihičko zdravlje, a posebno kako mladima pomoći da budu bolji nego što smo mi.

 

Drljević-Boljanić:

Inicijativa TIP TOP Generacija, poput našeg „Mission: Oxygena”, pokušava redefinirati značenje pojma „biti cool”, posebice što to danas znači za klince koji tek stasavaju. U materijalnom smislu, resursima i mogućnostima, mladi ljudi danas odrastaju u puno boljim uvjetima negoli prije, primjerice, 20-30 godina. Isto tako, i upravo zbog toga, danas su djeca puno izloženija, a možda i ranjivija nego prije; od najranije dobi bombardirani su reklamama i raznim plaćenim porukama, prodaju im se lažna obećanja o vječnoj ljepoti i zdravlju, čini se da novac može sve priuštiti.

 

Soković:

TIP TOP generacija se može izgraditi samo pažljivo skrojenim životnim, medijskim i digitalnim izborima: koliko god je za naše tijelo važno što jedemo uz redovitu tjelesnu aktivnost, bilo sportom ili na neki drugi način, jednako je važno provoditi „medijsku dijetu” – koje informacije primamo, kako ih obrađujemo i tumačimo, kako one utječu na naše kritičko promišljanje svijeta koji nas okružuje i naposljetku na odluke koje donosimo. Ovo, na kraju, bude čitav naš život. 

 

 

 

 

 

“TIP TOP generacija se može izgraditi samo pažljivo skrojenim životnim, medijskim i digitalnim izborima: koliko god je za naše tijelo važno što jedemo uz redovitu tjelesnu aktivnost, bilo sportom ili na neki drugi način, jednako je važno provoditi „medijsku dijetu” – koje informacije primamo, kako ih obrađujemo i tumačimo, kako one utječu na naše kritičko promišljanje svijeta koji nas okružuje i naposljetku na odluke koje donosimo. Ovo, na kraju, bude čitav naš život.”

Darko Soković (rukovodeći partner za strategiju i razvoj i predsjednik Uprave europskog središta organizacije Propulsion)