Europski plan za borbu protiv raka je ulaganje u zajednicu, a ne trošak (EFPIA Blog)
uropski plan za borbu protiv raka ima potencijal pokrenuti revoluciju onkološke skrbi u regiji, pozicionirajući EU kao globalnog lidera. Neviđena predanost od 4 milijarde eura, plus uspješnost provedbe dosadašnjih aktivnosti (unatoč tome što je u povojima) pozitivan je znak da je Europska unija predana svojim obećanjima za onkološku skrb. Uz prevenciju i ranu dijagnozu u srži problematike, pozivamo Europsku komisiju da nastavi osiguravati jednako prioritizirati i podršku bolesnicima koji žive s rakom. To bi se moglo provesti putem vlastitih EU inicijativa te radom s državama članicama kako bi se posvetile EU viziji.
EU ima odgovornost osigurati visoku razinu zaštite ljudi usklađivanjem strategija zdravstvene skrbi [1]. Međutim, primarna odgovornost za zdravstvenu zaštitu leži u državama članicama. Uspjeh i vrijednost Europskog plana za borbu protiv raka (EBCP) kao okvira uvelike ovise o sposobnosti EU-a da potakne i omogući državama članicama da ulažu u onkološku skrb, od prevencije do liječenja. Dok će se neadekvatni proračuni za zdravstvenu skrb suočiti s rastućim pritiscima kao posljedicom pandemije COVID-19 [2], ulaganja u onkologiju (kroz cijeli put bolesnika) ne mogu se smatrati financijskim opterećenjem. Za EU je bitno potaknuti europske države da u potpunosti razumiju ovu priliku za ulaganje. To će utjecati na izbjegavanje više slučajeva raka i, što je jednako važno, osigurati najbolju moguću skrb onkološkim bolesnicima. Ključ za to jest prelazak s reaktivnog modela liječenja na inovativni javnozdravstveni pristup. Takav sustav ima za cilj predvidjeti i spriječiti pojavu raka [3] proaktivnim interveniranjem s informacijama, onkološkom skrbi i podrškom u načinu dijagnosticiranja i liječenja onkoloških bolesnika.
EBCP je nastao iz potrebe za koordiniranim djelovanjem za rješavanjem problema raka, koji je i dalje drugi najveći uzrok smrti u EU [4]. Kroz razmjenu znanja i programe na razini EU-a, Plan nadopunjuje nacionalne inicijative kako bi se pomoglo državama članicama u pružanju najnovijih tretmana za rješavanje cjelokupnog „puta bolesti“, fokusirajući se na prevenciju, rano otkrivanje, dijagnozu i liječenje te kvalitetu života [5].
Od pokretanja Europskog plana za borbu protiv raka 2021., već je napravljeno nekoliko velikih iskoraka, s više projekata koji su planirani u bliskoj budućnosti, kao što su probir i rano otkrivanje raka, povećanje stope procijepljenosti protiv humanog papilomavirusa, te revidiranje povezane legislative (duhan, kvaliteta zraka i pretilost kod djece) [6 ].
Pozdravljamo ambiciozne prekretnice i napredak te pozivamo Europsku komisiju da nastavi promicati važnost borbe protiv raka na cijelom putu onkološke skrbi koristeći pristup “predvidi i spriječi” – od boljeg, ciljanijeg probira do poboljšanog i bržeg pristupa najsuvremenijim, personaliziranim inovacijama. Kao što su pokazali najnoviji WAIT indikatori koje je objavila EFPIA, još uvijek postoje velike razlike u postotku i prosječnom vremenu dostupnosti za nove i inovativne onkološke lijekove u mnogim državama članicama. Razlika je ogromna: u Njemačkoj primjerice pacijenti imaju pristup 41 lijeku odobrenom od EMA-e, u usporedbi s Estoncima ili Slovacima koji imaju manje od 10 [7].
Premda će povećani napori farmaceutske industrije biti od suštinskog značaja, te su se članice EFPIA-e obvezale se na važne mjere ka poboljšanju trenutačne statistike [8], Europska unija će također trebati imati svoju važnu ulogu.
EBCP naglašava kako su inovacije poput personalizirane medicine u onkološkoj skrbi “radikalno promijenile prognoze onkoloških bolesnika” [9]. Europski pristup treba biti višestran i uključivati stvarnu predanost, kroz zakonodavne i nezakonodavne mjere, za promicanje ovih inovacija i naglašavanje njihove vrijednosti. Nadolazeće revizije zakonodavstva o „orphan“ lijekovima i generalnog farmaceutskog zakonodavstva ključne su prilike za poboljšanje kvalitete skrbi i podršku inovacijama, umjesto da negativno utječu na njih. Potrebno je onkološke bolesnike staviti u fokus, kako bi se osigurala daljnja dostupnost metodama liječenja koji im mijenjaju život i spašavaju živote.
Osim pružanja okvira za inovacije, Europski plan za borbu protiv raka morat će potaknuti i podržati države članice da ulažu u plan ukoliko želi postići svoje ciljeve. Zemlje koje su već uskladile svoje nacionalne planove za rak, kao što su Poljska [10] i Španjolska [11], pozitivno su prihvatile EBCP. Sada više zemalja, od kojih mnoge već imaju rastegnute proračune, preuzimaju iste obveze. Nove politike moraju imati priložen dostatan proračun te postaviti jasne metrike i ciljeve ishoda liječenja, kako bi se osiguralo da provedba politike ne bude ugrožena nedostatkom financijskih resursa.
Ulaganje u onkološku skrb tijekom cijelog „puta pacijenta“, sa snažnim fokusom na istraživanje i inovacije [12], ima društvene i ekonomske benefite. Održavanje zdravlja i oporavak znači više zdravih i funkcionalnijih članova u zajednici. Učinkovita prevencija i liječenje usmjereni na osobu poboljšavaju ishode, ne samo za pojedinca, već i za njihove obitelji, njihovu zajednicu i šire društvo.
EU je napravila veliki korak naprijed s EBCP-om. Europski plan za borbu protiv raka ima potencijal potaknuti inovacije kroz suradnju, a EU je na jedinstvenoj poziciji da osigura da se napredak u liječenju, poput personalizirane medicine, omogući osobama koje žive s rakom, ciljajući njihove specifične potrebe.
Veliki izazovi bit će poticanje država članica da ulažu u onkologiju, kao i „oslobađanje“ europske zdravstvene industrije, akademske zajednice, poduzetnika i znanstvenih lidera da izgrade onkološki ekosustav svjetskog kalibra. EU će morati blisko surađivati sa svakom državom članicom kako bi osigurao da se EBCP prevede u stvarne poboljšane rezultate za što veći broj pacijenata.
U konačnici, Europski plan za borbu protiv raka predstavlja praktičnu i pozitivnu priliku za države članice da dodatno pozicioniraju visokokvalitetnu onkološku skrbi kao ulaganje u zajednicu, a ne isključivo kao trošak.
AUTOR:
Gavin Lewis, VP of Global Value and Access, Amgen
https://www.efpia.eu/news-events/the-efpia-view/blog-articles/europe-s-beating-cancer-plan-is-an-investment-not-a-cost/
REFERENCE:
[1] European Parliament (2021). Fact Sheets on the European Union: Public Health. Available at: https://www.europarl.europa.eu/factsheets/en/sheet/49/public-health. Accessed 5 May 2022.
[2] World Health Organisation Europe (2021). Spending on health in Europe: entering a new era. Available at: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/340910/9789289055079-eng.pdf. Accessed 30 May 2022.
[3] Amgen EU (2020). Predict and Prevent Healthcare System. Available at: https://www.amgen.eu/amgen-media-release/our-perspective/predict-and-prevent-approach. Accessed 10 May 2022.
[4] World Health Organisation (2022). Cancer. Available at: https://www.euro.who.int/en/health-topics/noncommunicable-diseases/cancer/cancer#:~:text=With%20more%20than%203%20million,in%20Europe%20after%20cardiovascular%20diseases. Accessed 18 May 2022.
[5] European Commission (2021). Europe’s Beating Cancer Plan. Available at: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_21_342. Accessed 5 May 2022.
[6] European Commission (2022). Europe’s Beating Cancer Plan: Implementation Roadmap. Available at: https://ec.europa.eu/health/system/files/2022-01/2021-2025_cancer-roadmap1_en_0.pdf. Accessed 5 May 2022.
[7] EFPIA (2022). WAIT Indicator. Available at: https://www.efpia.eu/media/636821/efpia-patients-wait-indicator-final.pdf. Accessed 5 May 2022.
[8] EFPIA (2022). The root cause of unavailability and delay to innovative medicines: Reducing the time before patients have access to innovative medicines. Available at: https://www.efpia.eu/media/636822/root-cause-unavailability-delays-cra-report-april-2022-final.pdf. Accessed 5 May 2022.
[9] European Commission (2021). Europe’s Beating Cancer Plan. Available at: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_21_342. Accessed 5 May 2022.
[10] Onkonet (2020) Narodowa Strategia Onkologiczna – plan walki z rakiem w Polsce. Available at: https://www.onkonet.pl/n_n_nso.php. Accessed 5 May 2022.
[11] Ministerio de Sanidad (2021) Estrategia en Cancer del Sistema Nacional de Salud. Available at: https://www.sanidad.gob.es/organizacion/sns/planCalidadSNS/pdf/Estrategia_en_cancer_del_Sistema_Nacional_de_Salud_Actualizacion_2021.pdf. Accessed 5 May 2022.
[12] European Commission (2022). Improving citizens’ participation in cancer screening programmes and extending them to more types of cancer will help saving lives, EU Chief Scientific Advisors recommend. Available at: https://ec.europa.eu/info/news/improving-citizens-participation-cancer-screening-programmes-and-extending-them-more-types-cancer-will-help-saving-lives-eu-chief-scientific-advisor-recommend-2022-mar-02_en Accessed 5 May 2022.