d

The Point Newsletter

Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error.

Follow Point

Begin typing your search above and press return to search. Press Esc to cancel.

“Farmacija izvan okvira 365” – Ana Soldo (HLJK): “Ljekarnička skrb nudi mnoge odgovore i rješenja za sustav – Jedino što trebamo od administracije je DA.”

K

ako je naveo izvrstan rad The Role of Modern Pharmacy Practice and its Function“[i], ljekarnička skrb značajno se promijenila tijekom proteklih godina, mijenjajući se od isključive opskrbe i izdavanja lijekova do dinamične profesije usmjerene na pacijenta. Proširenje djelokruga zdravstvenih usluga ljekarnika dokazano doprinosi poboljšanju zdravstvenih ishoda za pacijente, ukupne kvalitete zdravstvene skrbi uz kliničke, humane i ekonomske benefite. Ljekarnici su sve aktivnije uključeni u partnerstvo s pacijentima i zdravstvenim timovima kako bi ishodi farmakoterapije i liječenja općenito  bili optimalni, osobito kada govorimo o novim lijekovima i medicinskim tehnologijama ili pak usklađivanju postojeće terapije s novim znanstvenim spoznajama. Provođenje praćenja učinka lijekova, savjetovanje pacijenata o ispravnoj primjeni lijekova, mogućim nuspojavama i interakcijama lijekova, kao i prilagođavanje režima liječenja određenim potrebama pacijenata – sve je to dio ljekarničke skrbi koja uvelike utječe na održivost zdravstvenih sustava optimiziranjem ishoda i kontrolom neadherentnosti ili neracionalne potrošnje lijekova. Ljekarnici su pokazali izvanredan doprinos u provođenju i poboljšanju imunizacije u zajednicama.

Također, digitalna transformacija zdravstva i nove medicinske tehnologije transformirali su ljekarničku praksu i podigli ljekarničku skrb na „next level“.  Elektronički zdravstveni kartoni (EHR) i ljekarnički informacijski sustavi omogućavaju dostupnost bitnim podatcima o pacijentima, omogućujući im da donose informiranije odluke o procesu farmakoterapije i liječenja. Automatizirani sustavi za izdavanje lijekova poboljšavaju točnost i učinkovitost, smanjujući rizik od medikacijskih pogrešaka. Telefarmaceutske usluge, koje omogućavaju pristup ljekarničkoj skrbi na daljinu, razvile su se, osobito u nedostupnim ili udaljenim područjima. Ova tehnološka poboljšanja ne samo da poboljšavaju tijek skrbi, nego i poboljšavaju sigurnost pacijenata i dostupnost ljekarničkoj skrbi. Pojavom brojnih mHealth aplikacija, ljekarnici imaju i ulogu „trenera digitalnog zdravlja“.

 

 

 

 

Farmakogenomika također postaje sve prisutnija i važnija u modernoj ljekarničkoj praksi. Farmaceuti se obrazuju za procjenu genetskih podataka i prilagodbu lijekova a režim farmakoterapije se prilagođava genetskom profilu pojedinca. Integracija farmakogenomike u ljekarničku praksu ključni je korak prema personaliziranom liječenju i poboljšanim ishodima pacijenata.

Sigurnost lijekova glavni je fokus u ljekarničkoj skrbi. Ljekarnici surađuju sa zdravstvenim timovima kako bi spriječili pogreške u farmakoterapiji, pratili neželjene događaje i uveli korektivne mjere. Oni rade usklađivanje terapije eliminirajući mogućnost dupliciranja ili izostavljanja. Ljekarnici također educiraju pacijente o mogućim nuspojavama i savjetuju ih kako postupati u slučaju očekivanih ili neočekivanih nuspojava. Ove inicijative iznimno pomažu u stvaranju sigurnijeg bolničkog okruženja te povećavaju sigurnost i dobrobit pacijenata. Ljekarnici (bolnički i javni) uz kliničke farmaceute imaju važnu ulogu u olakšavanju prijelaza kroz razine zdravstvene skrbi, osobito nakon otpusta iz bolnice ili posjeta različitim zdravstvenim ustanovama. Oni osiguravaju da pacijenti razumiju svoje režime liječenja lijekovima i da imaju informacije koje su im potrebne za neometano provođenje terapije uz definirani transfer skrbi kroz zdravstveni sustav, izbjegavajući gubljenje pacijenata kroz „labirinte skrbi“. Uključivanje ljekarnika u tranfer skrbi smanjuje poteškoće povezane s lijekovima, ponovne prijeme u bolnicu te poboljšava kontinuitet skrbi, što rezultira boljim zdravstvenim ishodima.

Ljekarne su se razvile u zdravstvena središta zajednica, pružajući i druge usluge osim izdavanja lijekova. Mnoge ljekarne nude programe za prestanak pušenja, programe podrške pacijentima, specijalizirane usluge za pacijente s nezaraznim kroničnim bolestima, edukaciju o primjeni novih medicinskih tehnologija u brizi za zdravstveno stanje, te su autentični primjeri modernih mjesta zdravstvenog opismenjavanja, preventivnih usluga i usluga koje promiču odgovorno samoliječenje kada je ono primjereno.

[i] https://www.longdom.org/open-access/the-role-of-modern-pharmacy-practice-and-its-function-103362.html

 

 

 

 

S prigodnim HEALTH HUBs PHARMACY ADVOCACY BOOSTER-om „FARMACIJA IZVAN OKVIRA“ kao think tank želimo ubrzati valorizaciju i zagovarati vrijednost farmacije 365 dana u godini, promicati modernu ljekarničku skrb i zagovarati njezinu važnost unutar zdravstvenog sustava i društva u cjelini;  želimo predstaviti pojedince, sustave i kompanije koji pokazuju izvrsnost u pružanju ljekarničke skrbi ili je podižu na višu razinu kroz suradnje i projekte, u skladu sa inovativnim globalnim modelima zdravstvene skrbi, te želimo učiniti vidljivijim partnerstva u farmaciji koji omogućavaju transformaciju podrške pacijentima, učinkoviti transfer skrbi te bolje ishode liječenja. Želimo zagovarati promišljanje o vrijednosti farmacije i farmaceuta izvan postojećih tradicionalnih okvira!

O ljekarništvu izvan tradicionalnih okvira i važnosti ljekarničke skrbi unutar zdravstvenog ekosustava 365 dana u godini, razgovarali smo s Anom Soldo, mag. pharm., predsjednicom Hrvatske ljekarničke komore.

 

 

 

 

Pomicati granice ljekarničke skrbi je temeljna odrednica misije i vizije Hrvatske ljekarničke komore i glavni fokus našeg rada. S obzirom na napredak koji su ljekarnici ostvarili u proteklih 10-ak godina u svom znanju, fokusu i kompetencijama čini se da je sazrelo vrijeme da mi sami, ali i zdravstveni sustav, pacijenti i zdravstvena administracija prihvati i integrira ljekarničku skrb u njenom punom opsegu. Izazovi s kojima se u ovom trenutku susreće zdravstveni sustav, manjak liječnika obiteljske medicine, sve veći broj starijih pacijenata s kroničnim bolestima, preopterećenost bolničkog sustava te niska razina zdravstvene pismenosti jednostavno pozivaju ljekarnike da se novim praksama uključe u skrb o pacijentima na novi način. Stoga su i svi projekti Hrvatske ljekarničke komore usmjereni na formalizaciju skrbi i stvaranje platformi i modela ujednačene ljekarničke skrbi u svim ljekarnama u našoj zemlji.

 

 

 

“Obzirom na napredak koji su ljekarnici ostvarili u proteklih 10-ak godina u svom znanju, fokusu i kompetencijama čini se da je sazrelo vrijeme da mi sami, ali i zdravstveni sustav, pacijenti i zdravstvena administracija prihvate i integriraju ljekarničku skrb u njenom punom opsegu!”

 

 

 

Projekt „Praćenje izvanbolničkih pacijenata s kroničnim bolestima u javnim ljekarnama“ u Nacionalnom planu za oporavak i otpornost donijeti će ljekarnicima strukturiranu platformu za dokumentiranje skrbi koju provodimo već godinama te omogućiti komunikaciju s liječnicima obiteljske medicine, a sustavu i administraciji vrijedne podatke o statusu zdravlja naših pacijenata. Projekt obuhvaća i edukaciju pacijenata o bolesti i propisanim lijekovima kao ključnu intervenciju u poboljšanju adherencije pacijenata na propisane lijekove i nefarmakološke mjere, nudi mogućnost ljekarnicima da provođenjem screeninga ranije otkrivaju bolesti te ih upute pacijente liječnicima na daljnju obradu. Stavili smo naglasak na cjelokupnu farmakoterapiju pacijenata kako bismo smanjili medikacijske pogreške koje značajno utječu na kvalitetu života pacijenata te ukupne troškove zdravstva. Projekt će ljekarnike spojiti i sa sustavom Open za prijave nuspojava kao još jedan korak u unaprjeđivanju prijave nuspojava u Republici Hrvatskoj te podršku još jednoj inovaciji u području farmakovigilancije.

 

 

 

 

 

Projekt ljekarnicima vraća fokus na lijek kao najčešću medicinsku intervenciju u svim modernim zdravstvenim sustavima pa tako i u našem. Cilj je različitim mjerama povećati dostizanje terapijskih ciljeva definiranih za svakog kroničnog pacijenta u skladu sa smjernicama za liječenje bolesti.

Uspjeh ovogodišnjeg projekta Lov na tihog ubojicu u suradnji sa  Hrvatskom ligom za hipertenziju te rekordni broj mjerenja u hrvatskim ljekarnama veliki je pokazatelj potencijala koji imaju ljekarnici i ljekarne za rano otkrivanje hipertenzije i potrebe disperzije skrbi u primarnoj zdravstvenoj zaštiti. Jako smo ponosni na sve ljekarnike koji su svojim angažmanom lansirali Hrvatsku na vrh ljestvice međunarodnog projekta MMM. Koncept ranog otkrivanja hipertenzije se može primijeniti i na dijabetes te na druge kronične bolesti što su ljekarnici u ranijim javnozdravstvenim akcijama i projektima već i pokazali.

Ljekarnici su puno napravili u proteklom razdoblju za dostupnost cijepljenja kako radnoaktivnom stanovništvu tako i kroničnim pacijentima i osjetljivim skupinama koje imaju pravo na besplatno cjepivo u sklopu nacionalnih programa za cijepljenja. Novim zakonom ćemo omogućiti da ljekarnici mogu samostalno cijepiti pacijente. Time se značajno mijenja paradigma dostupnosti cijepljenja naročito u malim mjestima gdje su ljekarne vrlo često jedina zdravstvene ustanove.

Kao finale svih dosadašnjih inicijative očekujemo od zdravstvene administracije da i financijski validira naš rad kako bi motivacija i veliki angažman ljekarnika ostala na visokoj razini i postala naša svakodnevna praksa. Tek tada će sustav dobiti vrijednost koju ljekarnička skrb može donijeti sustavu.

 

 

 

Stručni tim Hrvatske ljekarničke komore

 

“Ljekarnička skrb nudi odgovore i rješenja za povećanje preventivnih mjera, povećanje procijepljenosti, ranog otkrivanja bolesti, bolju kontrolu kroničnih bolesti, smanjivanje medikacijskih pogrešaka, skrb o nuspojavama i štetnim događajima koje se mogu spriječiti te se nameće kao odgovor na gotovo sve izazove s kojima se naš zdravstveni sustav susreće.

Jedino što trebamo od administracije je DA.”

 

 

 

Kroz pandemiju smo pokazali koliko hrvatske ljekarne i ljekarnici mogu napraviti kad se sustav nađe u škripcu. Testiranja u ljekarnama, cijepljenje protiv gripe i COVIDa, rješavanje svim administrativnih prepreka s kojima su se pacijenti susretali, skrb o pacijentima koji nisu mogli doći u kontakt sa svojim liječnicima obiteljske medicine i specijalistima veliki su pokazatelj koliko možemo napraviti za pacijente i za sustav.  Sad je važno sva ta pozitivna iskustva i dobre prakse prenijeti i integrirati u svakodnevnu praksu i u ovom „mirnodopskom“ vremenu kako bi svi zajedno mogli dobiti najveću vrijednost koju ljekarnici nude, a zdravstveni sustav treba. Projekti Hrvatske ljekarničke komore i izmjene u prijedlogu Zakona o ljekarništvu nude modele za realizaciju svih naših dosadašnjih inicijativa i administraciji „gotove proizvode“ koje samo treba unijeti u legislativu i financijski valorizirati od strane HZZOa. Ljekarnička skrb nudi odgovore i rješenja za povećanje preventivnih mjera, povećanje procijepljenosti, ranog otkrivanja bolesti, bolju kontrolu kroničnih bolesti, smanjivanje medikacijskih pogrešaka, skrb o nuspojavama i štetnim događajima koje se mogu spriječiti te se nameće kao odgovor na gotovo sve izazove s kojima se naš zdravstveni sustav susreće. Jedino što trebamo od administracije je DA.

 

 

 

 

 

PHARMACY ADVOCACY BOOSTER PODRŽAVAJU //