d

The Point Newsletter

Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error.

Follow Point

Begin typing your search above and press return to search. Press Esc to cancel.

„Mission: Oxygen” u povodu Svjetskog dana nepušenja: zdravstvena, medijska i digitalna pismenost ključ su prevencije!

P

rema podacima istraživanja Eurostata iz 2019., koje je obuhvatilo sve zemlje Europske unije, u odnosu na europski prosjek od 18,4% ljudi koji konzumiraju cigarete na dnevnoj bazi, u Hrvatskoj je taj postotak 21,8%, od čega gotovo 12% njih konzumira više od jedne kutije cigareta dnevno. U usporedbi sa susjednim zemljama, u Sloveniji je taj prosjek 16,6%, dok je u Italiji 16,5%.

U povodu Svjetskog dana nepušenja koji se u svijetu obilježava 31. svibnja i poražavajuće statistike u Hrvatskoj, program „Mission: Oxygen” pokrenuo je razgovor  unutar stručne zajednice o stvaranju sigurnog okruženja za djecu i mlade. Organiziran je okrugli stol s relevantnim institucijama, produciran u suradnji s Novom TV, koji će od 1. lipnja biti dostupan na portalima dnevnik.hr i krenizdravo.hr.

 

 

 

 
 
 

Dob početka korištenja e-cigareta u Hrvatskoj za dječake 16, a za djevojčice samo 8 godina!

 

 

 

 

U povodu Svjetskog dana nepušenja koji se u svijetu obilježava 31. svibnja i poražavajuće statistike u Hrvatskoj, program „Mission: Oxygen” pokrenuo je razgovor  unutar stručne zajednice o stvaranju sigurnog okruženja za djecu i mlade. Organiziran je okrugli stol s relevantnim institucijama, produciran u suradnji s Novom TV, koji će od 1. lipnja biti dostupan na portalima dnevnik.hr i krenizdravo.hr.

 

 

 

 

Prof. Momir Karin, ravnatelj Uprave za potporu i unaprjeđenje sustava odgoja i obrazovanja Ministarstva znanosti i obrazovanja je tom prilikom poručio: „Svi mi u sustavu obrazovanja moramo djelovati u više smjerova na više načina, a to je da kroz svoje zakonodavne aktivnosti moramo jasno dati do znanja da je pušenje neprihvatljivo.”

„Ovaj problem zahtijeva osvještavanje zdravstvene politike. Pandemija je više no ikad stvorila priliku, koliko god to paradoksalno zvučalo, da se zdravstvo i preventiva gledaju kao investicija u društvo, u dugoročno zdravlje nacije, a time i zdravstvena pismenost”, kaže Anita Galić, izvršna direktorica Health Huba, think tank platforme za zdravstvo i zdravstvenu industriju.

 

 

 

 

 

 

 

Kada je riječ o uporabi e-cigareta, čak 28% ispitanika u Hrvatskoj tvrdi da je koristilo taj proizvod u posljednjih godinu dana. Podatak koji je posebno alarmantan odnosi se na dob početka korištenja e-cigareta u Hrvatskoj – za dječake je to 16, dok je za djevojčice samo 8 godina!

„Nema zdravog načina i e-cigarete nisu zdrave, e-cigarete su možda ‘manje zlo’. Ali, ako gledamo u kontekstu djece, treba biti nulta tolerancija na e-cigarete”, upozorava dr. med. Dijana Mayer, specijalistica epidemiologije i voditeljica Odjela za praćenje i unaprjeđenje zdravlja školske djece i mladih Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo.

 

 

 

 

 

Marija Lalić, viša analitičarka medija u Agenciji za elektroničke medije kaže da su medijska i zdravstvena pismenost u današnjem društvu krucijalne s obzirom da živimo u vremenu interneta. Svatko od nas mora znati pristupiti informacijama koje želi, i isto tako ocijeniti o kakvom se izvoru radi, analizirati te informacije, vrednovati ih i kreirati vlastite sadržaje, navodi Lalić i dodaje kako je činjenica da se ne produciraju zdravstveni sadržaji za mlade. „Ne postoje nikakve vrste informativnih emisija gdje se oni mogu informirati o tekućim događajima, a sadržaj koji je kreiran za odrasle mladi mogu često krivo interpretirati, budući da ne poznaju kontekst”, zaključuje Lalić.

 

 

 

 

 

 

Budući da je najučinkovitiji model prevencije ovisnosti povećanje razine zdravstvene, medijske i digitalne pismenosti, u Hrvatskoj je pokrenut četverogodišnji program „Mission: Oxygen” fokusiran upravo na ove „nove pismenosti” kod djece i mladih, a kojem su ciljevi promicanje formiranja zdravih životnih navika i prevencija pušenja. Misija programa je doprijeti do djece u dobi 10–14 godina i doprinijeti njihovom informiranju o štetnim posljedicama konzumacije duhana, duhanskih i srodnih proizvoda za pušenje, te ponuditi kredibilne, kreativne alternative. Program provodi europska organizacija Propulsion u suradnji s kompanijom AstraZeneca.

 

 

 

 

 

 

O projektu //

Europska organizacija Propulsion uz podršku kompanije AstraZeneca pokrenula je društveno-odgovorni program MISSION: OXYGEN, u prijevodu Misija: Kisik, kroz globalni program prevencije bolesti Young Health Programme (YHP). Radi se o četverogodišnjem programu zdravstvene, medijske i digitalne pismenosti u Republici Hrvatskoj, vrijednom gotovo milijun eura. Program je usmjeren na razvoj zdravih životnih stilova i mudrih životnih izbora djece s primarnim ciljem prevencije pušenja duhana i duhanskih proizvoda kod djece i adolescenata u dobi od 10 do 14 godina.

Važan dio kampanje čini i suradnja s nastavnicima diljem zemlje, kao i influencerima na društvenim mrežama, a cilj je da kritičko promišljanje i rješavanje problema u digitalnom okruženju postanu dio glavnih vještina mladih.